Thursday, June 6, 2013

Yatim

Susah sebenarnya bila hidup menumpang. Aku ada pengalaman masa hujung tahun, aku mesti tinggal dengan nenek. Walaupun nenek, mak saudara tapi tetap rasa berjauhan . Kena marah dan rasa tak selesa untuk meminta pula. Adik beradik juga yang aku cari waktu itu. Aku juga jadi seorang pelindung. Aku juga sangat berharap masa cepat berlalu.

Baru-baru ini, nenek tinggal dengan aku. Moyang pun ada sekali. Mak ayah aku pergi umrah. Kebetulan sepupu aku berusia dua tahun datang. Dia anak yatim. Ayah dia pula kerja malam sebagai security guard. Jadi dia tinggal dengan nenek aku.

Mula-mulanya aku sangat tak suka pada dia. Rasa dia menyusahkan nenek sangat. Malah yang aku tahu dia juga sering kena marah dengan mak saudara aku yang lain. Kemudian aku sedar dia sebenarnya hampir sama dengan aku yang duduk dengan nenek masa aku kecil dulu. Tapi kalau dulu aku cuma duduk dua bulan jer. mak ayah pun  datang juga keja-kejap tengok aku dan adik-adik.

Tapi dia, mak dia memang dah tak datang. Yang buat aku sayu ialah dia sebenarnya tak bersalah. Dekat siapa lagi dia menumpang kasih kalau bukan nenek. Aku cuma terfikir kalau nenek dah tak ada dia nak menumpang siapa. Kalau dia dapat mak baru, adakah mak baru bagi kasih sayang sama dengan kita nie.

Jadi aku dan adik adik layan dia dengan baik jugak. Dia nak apa, kita bagi. Sekarang dia kurang berkepit dengan nenek. Kalau pergi jalan dengan kereta, dia ikut.  Tak menangis. Satu rahmat. Nenek boleh duduk berehat sekejap.

Berbalik kepada mak saudara aku yang marah tadi, aku faham siapa yang suka menyusahkan mak ayah dia. Mak saudara aku sebenarnya tak suka tengok mak dia susah.

Sebenarnya ini menjadi pengajaran aku, aku ingat lagi dulu aku nak hantar anak-anak aku suruh mak ayah aku jaga. Kononnya supaya lebih terdidik dan terjaga. Tapi bila kejadian ini berlaku jadi pengajaran pada aku. Biarlah kita hantar anak kita kepada nursery. Biar mak ayah kita berehat secukupnya. Sebab dia dah penat menjaga kita.

No comments:

Post a Comment